Thursday, February 26, 2009

SlumDog Millionaire

hot btol movie Slumdog nih ..semua anugerah filem disapu dari Bafta, Golden Globe, Oscar ke FIFA (ehh silap fifa nih bola sepak punya organisation daaa..hehehe) ..teruja aku dgn filem hindi versi cakap omputeh ni so semlm aku gi lah tengok kat GSC OU, kategori International Movie yg ada kat GSC...Ceineleisure tmpt biasa aku tgk wayang tuh nan adoo...movie start 9.55 pm..aku kluar opis dah pukul 7 pm (nak buekk camana pekerja paling rajin org kerja 8 jam sehari aku kerja 12 jam sehari...kluar umah gelap blk umah pon gelap demi sesuap nasi cewahhh....duk kat kolumpo nih kalah gaya org gi motong getah time kluar kerja...apa nak buat nasib badan. Sampai kat OU yg sekangkang kera dari opis aku nih 7.30 pm (jln jemm lahh nak gi sana + pusing2 cari parking yg dekat dgn GSC lagi..tawaf 5 kali baru dpt.) Sementara nak tunggu movie start jln2 pusing2 masuk MPH kluar MPH masuk parkson kluar parkson ..masuk kedai kasut..tarak apa pon yg beli ...perut lapar singgah restoren jepun (I hate Japanese food tp semlm aku leh makan dgn selera nyer hehe...apa nama restoren tu pon aku lupa..ada 50% off utk a few menu) ...



oklah berbalik pada kisah slumdog (anjing kurap ekk) citer dia pasal sorg mamat yg masuk rancangan who wants to be a millionaire (semua org nak saper taknak kan..tp aku taknaklah kaya2 sgt nanti takbur hehehe) yg berjaya jawab semua soalan smpi ke yg bernilai Rs 10 milion...pengacara rancangan nih Anil Kapoor mcm tak percaya camana sorg slumdog begitu terror...so sementara rancangan nak bersambung ke mlm esok..mamat terror nih (Jamal) ditangkap sbb dituduh cheating....masa dlm tahanan polis nilah si Jamal nih cerita camana dia tahu semua jawapan kuiz tuh yg semuanya berkaitan dgn sejarah hidup dia yg merempat bersama dgn abg dia (Salim) dan sorg budak pompuan nama Latika di Mumbai. Soalan ke 2 ke braper ntah yg tanya pasal tajuk filem lakonan Amitah Bachan...si Jamal ni cerita dia sanggup terjun dlm lubang taik (yikess time nih kembang lubang idong, kronkong aku) semata-mata nak dptkan signature Amitah Bachan yg dtg singgah tempat dia. Dari satu soalan ke satu soalan..then soalan Rs10 juta tuh masa commercial break si Anil Kapoor tulis jwpn kat cermin toilet B..tp Jamal nih bijak..dia guna talian hayat so alternatif jwpn antara B & D...dia pilih D tak pilih B...itu yg dia dituduh menipu. Slps dibelasah gedebuk gedebak dlm tahanan polis (adegan biasa citer hindustan) terbukti Jamal ni tak menipu so mlm esoknya racangan bersambung ke soalan Rs20 Juta....Jamal boleh jawab lagi w/pon dia hanya meneka dlm kesamaran cewahhh....jadi bersoraklah penonton semua..rasanya satu India bersorak kot....gtulah lebih kurang citernya..nak tahu lebih lanjut pergilah tengok sendiri hehehe...



Pada aku citer nih mmg best...kisah hidup yg benar2 terjadi ...memang keadaan kat Mumbai tuh kotor gilerr...dengan sungai yg dipenuhi sampah (kat Bandung pon sama)...ehh jgn lupa Malaysia pon dah ke arah itu...semua benda nak buang dalam sungai..sampai anak pon dibuang dalam sungai...bila tarif air naik mula nak mengamuk..tapi tak tau camana susahnyer nak merawat air yg tercemar kesan dari sungai yg tercemar nih...kang salur air kaler kopi susu mengamuk lakk semua hantar komplen itu komplen ini tp ada sungai cantik2 taknak jaga ..(aikk membebel lak aku)...oleh itu Rakyat Malaysia sekalian marilah kita sama2 menjaga kebersihan sungai kita....SAYANGILAH SUNGAI ...

No comments: