Monday, March 3, 2008

Balik Kampung

Cuti hujung minggu aku ambik peluang balik ke kampung, rasanya dah lama bebenor tak balik terdetik rasa rindu iyerlah paling last balik masa cuti raya haji arituh..tanpa memberitahu sesiapa aku pon melangkah tangga bas ekspress...pagi sabtu yg hening sampai ke kampung...wah meriahnyer byk btol poster2 pilihanraya dengan bendera mak aiii sebesar-besar alam...memang meriah perang poster kalah nak sambut raya...kakak terkejut tgk aku terjonggol depan pintu..tapi sempat kakak kata ..hah Rindu lah tuh....kakak2 mmg arif dengan perangai aku..merajuk camana pon mesti balik jugak!...hehehe tapi kali ini bukannya sebab merajuk cuma keadaan tak mengizinkan....ayah masa tuh takder kat umah..biasalah dia lepak kedai kopi...tapi bila nampak jerk aku, dia pon terkejut..katanya *lahaii ada balik anak bongsu kita...* hehehe alah dia org pon rindu kan aku cuma tak nak cakap jerk....
aku balik kg pon bukannyer buat apa selain dari makan & tido....sampai anak sedara yg umo 6 tahun pon kata *busu nih blk tidoooo jerk mcm kat kl takleh tido* hahhaha...kannyer apa tido kat kg nyenyakk jerk sbb bila bangun tido for sure ada makanan...kat KL bangun tido kena pikir nak makan apa...selain dari tuh banyaklah isu semasa kampung yg dapat diupdate...sampai kisah kakak ipar bergaduh dgn anak kakak (inilah kaedahnya bila duk dekat2 asyik gaduh tapi takper lagi 2 bulan aku balik lagi sure dah berbaik semula mmg hobi di masa lapang mereka bergaduh pastu berbaik takyah nak risau)
tapi kisah paling menyayat hati tentulah kisah sepupu aku yg sebaya dengan aku...beranak 3 dan suami nyer kini terlantar sakit buah pinggang yg agak kritikal...aku takleh bayangkan kalaulah aku berada kat tempat sepupu aku tuh...tabah ke aku...nak menghadapi dugaan camtuh...suami terlantar tak boleh bekerja, anak 3 org perlu disuapkan makan, nak kena antar gi skolah...sekarang tugas cari rezeki terletak di tangan isteri....sebak aku mengenangkan nasib dia...dengan bekerja kilang berapalah sgt...mampu ker dia nak tanggung kos rawatan suaminya...berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul...harap2 dia terus TABAH...

1 comment:

Yazreina said...

saya pun sakit buah pinggang jugak.. skarang nie sepupu buat dialisis cam mana?? kalau nak bercerita, silalah email yazreina@yahoo.com atau lebih senang sms 017 3723593