Monday, July 28, 2008

Demam Menyerang

citer pasal demam minggu lepas ..rinn cerita adik bongsu dia dapat denggi tp sblom tuh kawan baik aku ada citer yg dia demam tak kebah2...aku dah mula suspek dia kena denggi...skali tanya mmg btol lahh...katanya platelet darah gi check 150...doktor siap bagi choice either nak duk spital atau duk umah minum air byk2 tp 2 ari skali kena gi check darah....kawan aku nih malas nak kebosanan duk spital...tp kawan aku cakap bila mlm semua sendi2 badan sakit, lenguh...kesian pulak dengo...kbtolan Rinn cakap nak cepat sembuh kena makan sup ketam...aku pon cadangkan lah makan sup ketam tp siap negotiate plak tuh dengan aku..kalau makan tomyam ketam ok tak...aku cakap blasah je ler...kalau masak lemak cili api ketam tuh melampau tahap gaban lah plak kan...hahhaha...aku nih pon dah ada rasa mcm nak demam tp mungkin sbb mkn byk durian kat kg arituh....
Arini baca paper ada pulak sejenis demam CHIKUNGUNYA...bunyi ala2 penyakit dari Afrika jerk...tp demam ni pon ala2 denggi jugak...demam yg mybbkan pesakit sakit sendi2 badan...katanya sorg dah meninggal sbb virus demam nih...ntah ler skrg nih mcm2 virus yg menyerang...dari penyakit kuku & mulut sampailah ke Demam CHIKUNG nih...tp harap2 wabaknyer takder lah sampai ke tahap JE 3, 4 tahun lepas tuh..
ok pada sesapa yg ada tanda2 nak kena denggi ini nasihat dari doktor tak terlatih hehehe:
1) Minum air bergelen2 kerap nak kencing tak apa perkara biasa
2) makan sup ketam dipercayai cepat menggantikan darah2 dlm badan
3) Minum 100 plus byk2....tp kesan sakit perut lah pulak
4) Minum jus daun betik (yikess pahitnya nak mampus tp ubat mmg pahit pon..)
Insyaallah dgn izin Allah redalah demamnyer tuh

2 comments:

RinnTis said...

adik aku dah lega demam. la ni dia kena amik byk kerang dan hati utk tambah darah sbb hemoglobin dia rendah. Sup ketam tu kena buat sup jer. sekor ketam tu basuh jer jangan buang apa2. rebus semua sekali.. letak garam ngan halia jer. Berkesan utk normal kan palet darah. adik aku hari tu palet darah dia dlm 200++ kira tak bahaya lagi.. kalau bawah 100 dah kira teruk. memang kena minum air banyak. aku sms adik aku sejam sekali utk remind dia amik 4 teguk air selang sejam.

sueaiilee said...

ohh alhamdulillah...kawan aku semlm dia kata dah ok..palet dah naik 200 ++ cuma rasa drowsy jerk sikit2...tp kalau dah selera makan tomyam tuh maknanya dah ok lah ekk...musim denggi mengganas skrg nih...hang pon kena jaga2